Wielokulturowość z Comeniusem w Królówce

Międzynarodowy projekt Comenius Partnerskie Projekty Szkół jest elementem programu “Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme), który został ustanowiony przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej na lata 2007-2013. Celem projektu jest kształtowanie u uczniów systemu wartości uniwersalnych, silnego poczucia jedności z własnym narodem, swoją kulturą i regionem, stworzenie szansy poznania innych kultur i regionów oraz kształcenie umiejętności porozumiewania się mimo różnic. Projekt jest realizowany poprzez wykonywanie zadań w poszczególnych szkołach oraz spotkania przedstawicieli w krajach partnerskich, a także wymianę informacji drogą elektroniczną.
W lutym 2010 roku Szkoła Podstawowa w Królówce aplikowała o środki w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół.  Projekt  o tytule Multiculturalism with Comenius (Wielokulturowość z Comeniusem) uzyskał wysoką ocenę oraz dofinansowanie w wysokości 15 tys. euro.
Partnerami szkoły zostały:
1. Walia – Wielka Brytania (Ysgol Gynradd  Caerffili z Caerphilly )
2. Irlandia (Gaelscoil de Hide z Cork)
3. Francja (Ecole Elementaire z Ouistreham)
4. Łotwa (Stacijas pamstskola z Balvi)
 
Więcej na temat realizacji tego projektu wyjaśni rozmowa z dyrektorem Zespołu Szkół w Królówce – panią Danutą Duś oraz koordynatorem projektu panią Małgorzatą Makarewicz przeprowadzona przez uczennice ZS w Królówce Patrycję Mączka i Monikę Mus.

comenius

W jaki sposób nasza szkoła dostała się do międzynarodowego projektu Comenius? Kto był pomysłodawcą przystąpienia do projektu?
Wiadomość o projekcie trafiła do nas przez przypadek. Kuzynka pani Katarzyny, naszej nauczycielki  biologii, pracuje w szkole w Caerphilly i dzięki temu dowiedzieliśmy się że szkoła z Walii szuka partnerów do realizacji projektu. Było to dla nas ogromne wyzwanie, ale postanowiliśmy zaryzykować. Tworzeniem aplikacji zajęła się pani Małgorzata Makarewicz, która jest koordynatorem projektu.

Proszę opowiedzieć nam o celach projektu.
Sam tytuł mówi wiele o celach projektu – Multiculturalism with Comenius (Wielokulturowość z Comeniusem). Duży nacisk kładziemy na poznawanie kultury krajów partnerskich. Interesuje nas: język, ludowe stroje, regionalne tańce, znane postaci, ciekawe miejsca, geografia i historia oraz sport. Kolejnym celem jest rozwijanie zainteresowań i umiejętności językowych dzieci. Uczniowie komunikują się drogą internetową; opowiadają o sobie, swoich zainteresowaniach, szkołach, wymieniają doświadczenia. Konwersacja odbywa się dzięki stronie „Smiley Talk”. Każde dziecko otrzymało hasło i login, co pozwala na swobodne korzystanie z portalu. Uczniowie mogą również korzystać ze strony wikispeace, gdzie znajdują się informacje o szkołach partnerskich, regionach i krajach. Tutaj publikowane są wszystkie prace związane z realizacją projektu. Ważnym celem jest również podniesienie umiejętności językowych nauczycieli, biorących udział w projekcie Comenius. W projekcie bierze udział 5 szkół podstawowych. Nasi partnerzy pochodzą z Walii, Irlandii, Francji i Łotwy.

Klasy V i VI zajęły się promowaniem naszej szkoły, regionu i całej Polski. Praca odbywała się w grupach, w których tworzono plakaty, prezentacje, filmy i albumy. Kolejnym zagadnieniem projektowym było doskonalenie umiejętności językowych poprzez naukę alfabetu, liczb, użytecznych zwrotów w językach krajów partnerskich: angielskim, irlandzkim, francuskim i łotewskim. Język polski zaprezentowały przede wszystkim najmłodsze dzieci przygotowując prace plastyczne i krótkie filmiki. Wszyscy bardzo się zaangażowali, a efekty można oglądać na korytarzach szkoły oraz na stronie projektu: http://comeniws2011.wikispaces.com/Poland

Jakie materialne korzyści zyskuje szkoła uczestnicząc w projekcie?
Otrzymaliśmy 15 tys. euro na całkowitą realizację projektu. Kwota ta musi wystarczyć na wszystko, od biletów lotniczych po przybory plastyczne. Pewną sumę z tego budżetu przeznaczyliśmy na laptop, projektor oraz tablicę interaktywną do sali językowej, z której będą korzystali uczniowie szkoły podstawowej.

Dowiedzieliśmy się już, że odwiedzili Państwo szkołę w Walii. Proszę nam opowiedzieć o swoich wrażeniach i spostrzeżeniach. Proszę porównać tamtejszy sposób nauczania z naszym.
Szkoła w Caerphilly (Walia) jest znacznie starsza od naszej, a mimo to jest bardzo dobrze wyposażona. Poważną wadą placówki w Walii jest brak miejsca, sala gimnastyczna służy jednocześnie jako jadalnia szkolna i duży korytarz.
Codziennie rano uczniowie i nauczyciele spotykają się  na apelu, aby: zacząć nowy dzień, poznać plan dnia, odśpiewać hymn kraju i szkoły. W klasach zajęcia prowadzi nie jeden, a dwóch nauczycieli. Praca najczęściej odbywa się w grupach, a każda z nich ma inne zadanie i pracuje inną metodą.
Mieliśmy okazję obserwować zajęcia matematyczne. Dzieci pracowały w grupach, jedne używały tablicy interaktywnej, inne układały geometryczne domino, jeszcze inne grały na komputerze lub układały puzzle. Zajęcia są niezwykle różnorodne, jednak wszystkie działania są tematycznie powiązane i realizują jeden temat.

Jakie działania związane z projektem będą realizowane w przyszłości?
Czekają nas wyjazdy do: Irlandii, Łotwy oraz ponowna wizyta w Walii, gdzie ustalamy działania, które będą realizacją programu projektu na następne 6 miesięcy dzielące wizyty. Zaplanowaliśmy również spotkanie w naszej szkole w maju 2013 r.

Poniżej prezentujemy krótką fotorelację z wyjazdu do Walii.

Folder Gallery Error: Unable to find the directory images/stories/szkoly/KROLOWKA/2012_02_comenius.

Więcej zdjęć dostępnych tutaj