W Nowym Wiśniczu „Niemiecki ma klasę” …

Logos

Niemiecki ma klasę

Jaki związek ma kolor ścian z lekcją języka niemieckiego? Z pozoru nie ma. Jakże często jednak pierwsze wrażenie jest mylne! Warto więc przyjrzeć się dokładniej projektowi „Niemiecki ma klasę/Deutsch hat Klasse” prowadzonemu przez Goethe-Institut w Warszawie.

Zadanie konkursowe polega na tym, by wspólnie zastanowić się, jak powinna wyglądać optymalna sala lekcyjna do nauki języka niemieckiego i wprowadzić takie zmiany, które sprawią, że przebywający w niej uczniowie i nauczyciel będą czuć się komfortowo, a aranżacja klasy ułatwi naukę. Uczniowie sami projektują wystrój sali lekcyjnej, sami wykonują pomoce naukowe, sami też starają się pozyskać nie tylko środki, ale także zaprosić do współpracy osoby i instytucje, które będą gotowe wesprzeć ich działania.

goetheTak właśnie zrobili gimnazjaliści z Nowego Wiśnicza. Są obecnie jednym z 79 zespołów biorących udział w konkursie „Niemiecki ma klasę” w roku szkolnym 2015/2016. Grupa 20 gimnazjalistów ze wszystkich klas pod kierunkiem nauczyciela języka niemieckiego – Bożeny Głąb, stara się tak wyeksponować przygotowane samodzielnie plakaty, by wszyscy mogli się jak najwięcej nauczyć, nie ucząc się. Zespół realizujący projekt zaprasza do pomocy rodziców, nauczycieli, władze samorządowe, inne osoby i instytucje, które chcą pomóc uczniom w ich działaniach.

Goethe-Institut przygotował materiały, oferuje szkolenia i warsztaty, a zespól projektu „Niemiecki ma klasę” służy pomocą poszukującym informacji.
Tym projektem Goethe-Institut chciałby zachęcić uczniów do działań na rzecz najbliższego środowiska i stworzyć okazję do zdobywania doświadczeń w partycypacji. Wspólne poszukiwanie nowych rozwiązań, współudział w podejmowaniu decyzji i współdziałanie przy realizacji ustalonych zamierzeń ma na celu stworzenie optymalnego środowiska do nauki języka niemieckiego w szkole.

Niemiecki ma klasę

Pierwszy etap konkursu trwa do 29. lutego 2016r. Po jego zakończeniu należy przesłać sprawozdanie z działań i dokumentację fotograficzną. Jury wybierze 10 najlepszych szkół, które będą wizytowane przez panią Ewę Ostaszewską – koordynatora projektów edukacyjnych w Goethe Institut w Warszawie.
Patronat honorowy nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej, a partnerem projektu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Instytucją wspierającą projekt jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.

Bożena Głąb
Opiekun projektu